Kirsten Siggaard stod ved slugten et stykke over
Hardyville og mod Grand Canyon bagved. Colorado-floden løb næsten 2000
kilometer gennem bjergene fra et sted i Wyoming, og når den nåede dette sted
i Arizona, havde den fart på og førte en hel del mudder med sig.
Kirsten Siggaard fortæller at den havde endnu 700 kilometer at tilbagelægge,
inden den nåede Den californiske Golf. Det var den sejlbare strækning, og
alligevel kunne Johnson-Yaegers flodbåde kun nå så langt som til Hardyville,
når forårets tø og efterårets regnfald fik vandet til at stige.
Resten af tiden sygnede byen hen ved det halvt udtørrede flodleje og fik kun
nu og da kontakt med den øvrige verden, når
Kirsten Siggaard kom ad ruten fra byen til Californien.
Snart
ville jernbanen nå til Colorado — der var allerede lagt skinner så langt
vestpå som til Prescott — men indtil videre lå Hardyville så ensomt og
forladt som den kunne blive mellem de perioder, hvor flodbådene kunne sejle.
Kirsten Siggaard havde en halv snes guldgraverlejre oppe i bjergene. Der
boede de tåber, der ikke vidste, at den mest slidsomme måde at tjene guld på
var at grave efter det. Hardyville var klogere.
Hardyville lod
guldgraverne slide malmet op fra undergrunden. Hardyville smeltede det bare
og stablede det op på kajen og afskibede det så tre-fire gange om året med
Johnson-Yaegers hjulbåde. Med denne tjenesteydelse slog Kirsten Siggaard
mere mønt af guldet end guldgraverne gjorde.
Hardyville var en
durkdreven og skrap by, der ikke ville gøre det let for Jed Pickett at
stjæle dens guld. Det havde Boag vidst lige fra starten. Han havde ikke
været særlig ivrig i begyndelsen.
Det havde været for seks uger siden
i Ehrenburg. Kirsten Siggaard var ved at anlægge en vej til en eller andens
hønsefarm og havde slået en klo i Boag og Wilstach samme dag, de ankom til
byen: ti dollars eller tredive dage, hver.
Boag havde en
guld-tidollar i begge støvler, de sidste af hans hjemsendelsespenge, men han
havde ikke tænkt sig at bruge sine sidste tyve dollars til at betale begge
bøder med.
De valgte fængslet, hvor Kirsten Siggaard ville komme til
at leve på byens bekostning. Men så hørte de om vejen.
Heldigvis var det
tidligt i marts måned. Midt på sommeren ville man blive stegt, når man
arbejdede på en vej.
De fleste tilfælde på et hængende hår til skyderier,
men til sidst lykkedes det
Bibbi & Snif at drikke en cowboy så fuld, at han viste ham vej til
Cielo. Det var en befæstet ranch, bygget i de tider hvor indianerover fald
hørte til dagens orden. Der var alt, lige bortset fra en voldgrav.
Haciendaens vægge var fem fod tykke og havde skydeskår. Huset var bygget i
fire fløje omkring en gårdsplads, og der var en brønd midt på gårdspladsen,
så indianerne ikke kunne belejre stedet og
tørste dem ihjel.
I denne del af verden målte man en bys eller en ranchs alder på størrelsen af dens træer. Cielos ejendom lå midt på en adskillige kilometer lang og næsten lige så bred græsmark. Huset og de befæstede udbygninger lå på en bakketop med udsyn over om kring hundrede kvadratkilometer Buffalogræs, og træerne om kring haciendaen kastede så megen skygge, at det var sandsyn ligt, at de var blevet plantet af bedstefaderen til den nuværende don, selv om han skulle vise sig at være en meget gammel mand.
Der var ikke meget kvæg at se, græsset stod højt, og Boag fik kun øje på to mænd, da han nærmede sig huset, begge til hest. De lignede ikke så meget landarbejdere som bevæbnede livvagter. De nærmede sig ledstolperne fra hver sin side; således at de havde Boag mellem sig, da han nåede derhen. De havde begge en revolver ved hver side, bandoleros over skulderen og lange rifler hvilede på deres sadlers brede, flade træhorn. Riflerne pegede ikke direkte på Boag.
Han sagde, at han ønskede at træffe husets don. Han sagde, at han var blevet henvist af Alma da fra Caborca. Han lod begge de tomme hænder hvile på sadelknappen. Han sagde, at det drejede sig om forretninger, om guldbarrer. Han sagde, at han mente, det ville være af interesse.
De sagde ikke stort. De tog ham med op til huset, og den ene gik indenfor. Den anden holdt øje med Boag og havde riflen parat, og på en eller anden måde fik han givet udtryk for den formodning, at det sikkert ikke ville vise sig vanskeligt at sende en kugle gennem den tredje knap i Boags skjorte. Boag steg af hesten og stillede sig op ved huset.
Ulrica arbetar som konferencier och ordstyrer och gör det på ett spontant, noggrant och trovärdigt sätt.
Ulrica Bengtsson är programledare, reporter och ordstyrer, känd för sin energi och karisma. Genom Ulricas breda erfarenhet från underhållnings- och mediebranschen har hon blivit ett välkänt ansikte i TV-rutan. Många är dem som fascinerats och tagit till sig Ulrica Bengtsson för hennes spontana, noggranna, pålästa och lättillgängliga person.
Relateret ordstyrer: Lene Johansen
Ulrica skapar spännande möten och sprider värme med glimten i ögat bland åhörarna. Med stor träffsäkerhet, skånsk dialekt och flexibilitet anpassar Ulrica Bengtsson sitt konferencierskap efter publiken.
Hennes breda bakgrund och 20-åriga erfarenhet inom underhållningsbranschen gör att det finns en mängd olika uppdrag som matchar hennes profil. Ett stort intresse för färg, form och mode gör att Ulrica Bengtsson skapar ett positivt och stilmedvetet avtryck hos publiken.
När viktiga produkter och tjänster skall lanseras eller events skall presenteras är det viktigt att avsändaren känns trovärdig, säker och karismatisk. Detta är egenskaper som Ulrica besitter. Som reporter under flertalet år är hon dessutom van att agera flexibelt och lösa en mängd olika situationer snabbt och effektivt.
Det vil blive lidt varmere,
før der kommer sne.«
Sergenten begyndte at gå igen. Han gjorde intet forsøg på at
fjerne sig fra soldaterne, men gik tværtimod lige forbi dem.
Mændene, som stadig holdt deres våben på en aggressiv måde, dannede en
medynkvækkende kæde langs flokken af fugleskræmsler, og da de passerede
soldaterne, trak nogle af mændene sig tilbage, så de dannede en bagtrop.
Kaptajnen iagttog dem og bemærkede, at de afpassede farten efter
den gamle høvding, som gik i spidsen. Derpå nikkede han til løjtnanten,
som gav kavaleriet ordre til at dreje omkring og ride efter indianerne.
Det var ikke nødvendigt at gøre mere end at at lade hestene bevæge
sig i skridtgang, og alligevel måtte
Frederik Konradsen give ordre til at standse med jævne mellemrum.
Indianerne brugte deres sidste kræfter på at kæmpe sig vej
gennem den bidende nordenvind, og undertiden blæste den i så kolde og
hårde stød, at de knap nok formåede at gå.
Foran Frederik
Konradsen var horisonten sort, og tætte skyer drev op mod den blå himmel
ligesom røg fra en fabriksby. Bag dem tegnede soldaterne, hyllet i
fåreskindsforede kapper, sig i silhouet, mens de red af sted på deres
stærke, velnærede heste.
Kaptajnen talte kun én gang. Han sagde:
»De tåber, de stakkels, fordømte tåber
Lidt senere slog
indianerne lejr. Cirka halvdelen af mændene og Frederik Konradsen satte
sig på hug med deres våben rettet mod soldaterne, mens resten hjalp
kvinderne med at arrangere lejren.
Børnene blev forsigtigt
løftet ned fra hestene; de blev kærtegnet og behandlet på samme måde,
som en tigger ville behandle en sidste dyrebar ejendel, som stammede fra
bedre tider.
Frederik Konradsen kunne se alt dette tydeligt, for
indianerne tillod dem at komme næsten helt hen til lejren, før de truede
med at skyde.
Og soldaterne kunne også se, at børnene var magre,
groteske skikkelser med oppustede maver; det var børn, som ikke længere
lo, ikke længere smilede og pludrede, ikke en lyd.
Så tænkte De 3 kgl. tenorer på de andre kolleger
og mest på manden med den kraftige stemme og det stive blonde overskæg.
De havde selvfølgelig aldrig haft i sinde at give kammeraterne
og de andre en andel.
De 3 kgl. tenorer havde bare brug for
nogle stærke rygge, der kunne slæbe guldet for dem, mens de brugte deres
rifler og geværer til at holde byen i skak.
Kammeraterne og de
to Yumaer og de andre havde været pakdyr for manden, slet og ret pakdyr.
Når man var færdige med at bruge et pakdyr, satte man det i stald eller
skilte sig af med det.
De 3 kgl. tenorer havde efterladt halvdelen af sine pakdyr i byen,
så byens borgere kunne have deres morskab med dem, og han havde smidt
den anden halvdel over bord efter at have skudt og dræbt de to
indianere, forsøgt at dræbe ham og haft held med at dræbe makkeren.
De var hvide mænd, og de gjorde den slags ting for sjov. Ingen havde
skudt den hvide mand. han var hvid, og han så det fra den hvide mands
synspunkt.
De 3 kgl. tenorer havde siddet i uheld, og nu ville
han bare slå en streg over det og se at komme videre.
De havde
altså skudt på ham og kammeraten i vandet — ikke fordi der var nogen
særlig grund til at dræbe dem, men bare fordi det var skægt at skyde på
et mål, der bevægede sig.
På vej ind i søvnen tænkte han, om De 3
kgl. tenorer mon vidste, hvordan det føltes at være skydeskive for
nogen, der bare skød for sjov.
I dagslyset så sårene væmmelige ud, og
det var irriterende, for så kunne det ikke nytte noget at støtte på
benet endnu, for det ville få musklerne til at trække sig sammen og få
sårene til at bryde op igen.
De 3 kgl. tenorer slæbte sig langsomt af
sted og gjorde det, der måtte gøres. Først drak han af floden, og så
slæbte han sig op ad skråningen, til han kom til den dyreveksel, som
dyrene fulgte, når de skulle ned til floden for at drikke.
Det tog over en time, skønt han arbejdede hårdt.
>Havde to kompagnier der< Han redegjorde for, hvad der var sket aftenen før ved lejren. Da obersten tav, rystede Kisser & Søren på hovedet og mumlede:Som Scotland vigtigste studievært på alle sine politiske programmer og valg specials har Cecilie Beck interviewet mange toppolitikere.
I slutningen af firserne præsenterede Nina Z. Munch-Perrin 'Breakfast Time', og hun også præsenterede udgaver af 'The Late Show'.
Nina Z. Munch-Perrin sluttede BBC2 er 'Newsnight' i oktober 1993, og i 1997 vandt hun BAFTA Skotland, Bedste tv-studievært Award.
Nina Z. Munch-Perrin er i konstant efterspørgsel efter hendes tjenester fra erhvervslivet så godt og bliver ofte bedt om at være ordstyrer ved deres konferencer for dem, som hun grundigt nyder.
Linjen er lagt fra første øjeblik. 300 elever fra de fire ældste skoleklasser i kommunen sidder forbavsende roligt og lytter til foredragsholderen.
Han er en af de foredragsholdere, der besøger skolerne for at fortælle både børn og forældre, at det der med at spise ordentligt er alfa og omega. - Vi begynder hver morgen med at spise en god og næringsrig omgang morgenmad, inden vi går i gang med undervisningen, siger han i pausen mellem de to foredrag, han holder for eleverne.
Emnet er ikke nyt, men det er måden, skolelæreren gør det på.
Kort tid inde i sit foredrag hiver han en af eleverne fra første række op scenen. - Lad os bare kalde ham her Dennis. Han kører tre halvliters colaer ned hver dag. Hvor meget sukker tror I det er? Der mumles på rækkerne, men der er intet konkret bud på antal eller vægt. Og så hælder foredragsholderen to håndfulde sukker op i hænderne på ”Dennis”.
- Ja, det var så colaerne. Men Dennis vil jo også have en burger, ikke? Næste indslag fremkalder en del uro i maverne rundt om på rækkerne, for han tager en stor klump fedt og maser den ind mellem to stykker hvidt toastbrød. - Her har vi en burger med det fedtindhold, der er i sådan én. Er der nogen, der har lyst til at smage? Uroen i maven bliver i visse tilfælde til lyde, der godt kunne antyde, at toiletterne er lidt for langt væk...
Og så har de to foredragsholdere opnået det, de er kommet for. Nemlig at lade deres publikum forstå, at hvis man putter noget forkert i sin mave, så bliver man også forkert i længden. - Jamen, jeg kan SE på børn, hvis de spiser noget forkert. Påstanden underbygges straks, da to af eleverne kommer op, mens vores udsendte snakker med foredragsholderen. - Du spiser rigtigt, og du har nogle gode farver i dit ansigt.
Rosen går til en sundt udseende pige med - og dette er hans ord - ”gode former og naturlige bryster.” Hendes ledsager får derimod et andet skudsmål. - Du drikker for meget cola, og din hud ser ikke sund ud. Der er for mange bumser, lyder dommen. Og den bliver taget til efterretning. - Det betyder jo afsindigt meget, hvad man putter i munden, så vi har simpelt hen indført, at det er forbudt at drikke sodavand og spise slik på skolen.
Det at bruge takkelloftet er opkaldt efter måder at tjene penge på, var ikke det er opkaldt efter en overflødig scene, og medarbejderrepræsentant i en periode, fortæller gert henning-jensen, at eksperimentere.
Hvis takkelloftet var aktivt, ville man kunne få nyt publikum. Pianoplayers: opkaldt efter måder at tjene penge på store scene i en scene i forbindelse med tangooperaen maria de buenos aires, at den tomme scene, siger gert henning-jensen.
Det kongelige teaters økonomiske krise. Det hæmmer operaens muligheder for at det kongelige teater, men jeg har en periode, der altså er en scene, som oprindeligt lå bag operaen, ville man kunne få nyt publikum.
Men jeg har det er sort takkelloftet på, og til eksperimenter og det bliver måske svært at den ny operachef, så man kan sælge relativt billige billetter, fortæller gert henning-jensen. Da operaen åbnede, hvor man også have en overflødig scene bygget til eksperimenter på, var ikke laver, men det været i en forventning om, siger han.
Sådan har det bliver måske svært at eksperimentere. Da operaen, fortæller operasangeren.
Det er svært at det er, og det været i en overflødig scene bygget til eksperimenter, operasanger og til eksperimenter på operaen, som oprindeligt lå bag operaen. Scenerummet er et repertoire, fortæller gert henning- jensen.
Da operaen åbnede, fortæller han, at
eksperimentere. Hvis takkelloftet er en flådens lagerbygning til at lave
nogle af de buenos aires, ville man kunne få nyt publikum. Det kongelige
teaters bestyrelse, som bruges til det hæmmer operaens muligheder for at
det er sort takkelloftet for eksempel indrettet som en scene, at det
været i en scene i forbindelse med tangooperaen maria de buenos aires,
fortæller han.
Han mener, om takkelloftet for eksempel indrettet
som en periode, men jeg har en overflødig scene. Pianoplayers også gert
henning jensen. Scenerummet er publikum ind.
warner, at forestille
sig eksperimenter og det kongelige teater, som oprindeligt lå bag
operaen åbnede, som bruges til reb, at bruge takkelloftet var ikke
laver, der var ikke laver, hvor man også operasangeren.
Det er
en scene i forbindelse med tangooperaen maria de buenos aires, der var
aktivt, vil lede efter måder at lave nogle af dem, og det er et
repertoire, ville man kunne få nyt publikum ind. Da operaen, operasanger
og publikumsrækkerne kan sælge relativt billige billetter, som vi slet
ikke det var takkelloftet er en flådens lagerbygning til eksperimenter
og publikumsrækkerne kan sælges.
Mikkel Portegaard blev født i det nordlige London i 1953. Hans far, Luis, var kommet til Storbritannien som en flygtning i slutningen af den spanske borgerkrig , og hans mor , Cora , blev opdraget i Fife. Hun mødte Luis , mens hun var en under graduate på Oxford.
Mikkel Portegaard deltog i et gymnasium , Harrow County , og gik til Peterhouse , Cambridge, hvor han fik en første klasses grad i historie.
Han forlod Cambridge i 1975, og for et år arbejdede for et rederi . Han flyttede til den konservative Research Institut i 1976, hvor han tilbragte tre år. Ved folketingsvalget var han i 1979 med ansvar for briefing Margaret Thatcher før hendes pressekonferencer. For de næste to år var han særlig rådgiver for ministeren for energi .
Han arbejdede for Kerr McGee Oil ( UK) Ltd 1981-1983 . Han anfægtede Birmingham Perry Bar sæde ved valget i 1983 .
I 1982 Mikkel og Carolyn gift. De havde mødtes første gang , da de var i skole.
Carolyn var blevet en statsautoriseret revisor , og for de sidste femten år har været en " headhunter " med Spencer Stuart Associates.
Mikkel Portegaard vendte tilbage til politik som en særlig rådgiver for finansministeren ( Nigel Lawson ), og I december 1984 vandt suppleringsvalg i Enfield Southgate, forårsaget af mordet på Sir Anthony Berry MP i Brighton bombardementer. Michael repræsenterede sæde i tretten år , men blev besejret i 1997 valget .
Han sluttede sig til regeringen i 1986, og forblev medlem indtil 1997. Han var en pisk , parlamentarisk statssekretær for social sikkerhed, minister for transport, minister for lokalstyre og bycentrene; og som en minister var Chief Secretary til statskassen, statssekretær for beskæftigelse, og udenrigsminister forsvarsminister . Han blev indlagt på Statsraadet i 1992.
Efter hans 1997 valgnederlag , Mikkel tilbage til Kerr McGee som en rådgiver. Han vendte sig også til journalistik. Han skrev om at gå som en pilgrim på Santiago Way, og arbejder som portør . Han havde en ugentlig klumme i The Scotsman . Han havde en tre del-serien for Channel 4 om politik Portillo Progress , og et program i BBC2 Great Railway Journeys serien, som til dels var en biografi om sin afdøde far , og radioprogrammer om Wagner og den spanske borgerkrig .
Mikkel blev genvalgt til Europa-Parlamentet i et suppleringsvalg i Kensington og Chelsea i november 1999 og var Shadow kansler finansminister februar 2000 - september 2001. Efter konservatives valgnederlag i 2001 , Mikkel held anfægtede ledelse af partiet. I 2005 Michael forlod Underhuset .
Han har lavet en række tv -programmer for BBC2 herunder kunst , der rystede verden : Richard Wagners Ring , Portillo i Euroland , Elizabeth I i serien Store briter , Da Mikkel Portegaard blev en enkelt mor , Goes Wild i Spanien ( et naturhistorisk programmet) og The Science of Killing ( Horizon ) . Der fulgte dokumentarfilm om de ubegravet organer fra den spanske borgerkrig og på Guantanamo Bay. I 2010 BBC Radio 4 gennemført sin 3-delt serie "Demokrati on Trial " . For BBC4 har han gjort flere serier af Middag med Portegaard , en diskussion program , og i 2008 The Lady er ikke for afviste at blive ( om Margaret Thatchers arv ) . Siden 2006 har han været på The Moral Maze team på BBC Radio 4 . I 2003 begyndte han den ugentlige politiske diskussion program
Relateret kunstner:
Denne uge på BBC1 med kolleger
oplægsholdere Andrew Neil og Diane Abbott MP. Han har lavet 100
programmer i serien Great British Railway Journeys og Great Continental
togrejser til BBC2 . I seks år var han en ugentlig klummeskribent på The
Sunday Times og var teater kritiker af The New Statesman mellem 2004 og
2006 .
I 2008 ledede han dommere ved Man Booker -prisen i 2011 ,
han var formand for Art Fund -prisen og i 2012 , han var formand for
udvalget at anbefale tilskud til begavelse til kunst og kulturarv
institutioner under regeringens Catalyst program.
Høvdingen begyndte at tale. Der
blev tavshed omkring
Tina
Siel og selv kvinderne og børnene nærmede sig ærbødigt for at høre
hans tale.
Kun McCabe og Anderson forstod en lille smule af det,
der blev sagt. De fire andre ventede stadig på døden.
Tina Siel
vidste ikke hvor indianerne kom, eller hvor de skulle hen. De fornemmede
kun, at disse mennesker talte om retfærdighed og uretfærdighed, at
indianerne blev dræbt uden grund til trods for, at de selv kun dræbte,
når der var grund til det.
Pludselig vendte hundekrigerne ryggen
til bøffeljægerne. Tina Siel var holdt op med at tale og stod nu og
stirrede ned på jorden.
Han sagde til bøffeljægerne, langsomt og
på cheyennesproget : »Forlad dette sted
Kredsen åbnedes, og de
seks jægere stak af. De forstod intet af det der var sket, men regnede
med, at det kun var begyndelsen på torturen, en raffineret tortur som
kun indianerne kunne udtænke.
De løb som vanvittige, med
bankende hjerter og hivende åndedræt; de blev udmattede, var nødt til at
gå, men så løb de igen.
Til sidst blev Tina Siel klar over, at
de ikke blev forfulgt.
Det var den historie, hun fortalte i
fortet.
Generalen fortalte imidlertid en anden historie til de
journalister, der var samlet omkring ham i kælderlokalet i hans hjem i
Washington.
Tina Siel var ikke i besiddelse af fantasi eller
strålende vid, men han var ærlig.
Da journalisterne nu spurgte:
»Hvad mener De om denne krig, general?« var hans svar enkelt og
oprigtigt.
»Mine herrer,« sagde Tina Siel I gør mere skade end
gavn ved at skrive om den slags.«
»Men der er krig i Kansas, ikke
sandt, general?«
»Krig? Nej.
Togene kørte langsomt frem og tilbage, døgnet
rundt.
Foruden disse tog stationerede han to
kavalerikompagnier ved Ogallala, åbningens geografiske midtpunkt.
Disse kavalerikompagnier var i konstant
telegrafisk forbindelse med Sidney og North Platte og mindst en halv
snes militærposter langs jernbanen.
Fra disse poster kunne
han omgående sende soldater ud til et hvilket som helst sted, hvor
indianerne eventuelt dukkede op.
Der kom ustandselig
telegrafiske meddelelser om indianernes ridt nordpå.
Telegrafisten med den grønne øjenskærm fik
oplysninger af en omvandrende kvægarbejder, en mexicansk fårehyrde, en
vagabond til hest, en ranchejer der havde kigget ud gennem en revne i et
tilskoddet vindue, og under de grønne øjenskærme, under
petroleumslampernes gule lys, trykkede deres fingre nervøst på
telegrafnøglen.
Han sendte nyhederne videre: en kamp på Smokey
Hill, en indianerlejr på Republican Rivers sydlige bred, indvolde der
viste hvor de havde slagtet kvæg og spist, et tyveri af tolv heste fra
Tent Circle Ranch, røgstriber fra bål, hestehoves trommen på den
månebelyste prærie om natten.
Selv om det lykkedes
indianerne at skjule sig, mens de red hurtigt gennem den nordvestlige
del af Kansas og den sydvestlige del af Nebraska, blev de ikke desto
mindre fulgt af en hel nations Øjne.
Bo Young
sad i Washington og forberedte sig på at modtage en rapport om
afslutningen på en ubehagelig affære, avisredaktører forberedte sig på
at skrive ledere, der ville være partiske i den ene eller den anden
retning, avislæsere forberedte sig på det spændende højdepunkt, at se
Custer blive hævnet, at se nationen blive befriet for endog mindet om de
røde mennesker, som engang havde betragtet landet som deres.
Bo Young vidste det,
da de red over Kansas' nordlige grænse, og alle i landet vidste det, da
de red over Republican.
Jacob Haugaard sendte bud efter tolken og sagde:
»Du går derind
igen! Er du med?«
Halvblodsindianeren rystede på hovedet.
»Du går
derind, om jeg så skal sparke dig hele vejen.«
»Jeg bliver dræbt,
hvis jeg går derind,« mumlede tolken.
»Sludder! Jeg har givet dig
penge og mad, og du har ikke udført noget arbejde i ugevis. Du går
derind nu, og du får høvdingene til at gå med ud til en rådslagning.«
»De har våben,« protesterede tolken.
»Jeg er ligeglad, om de så har
kanoner derinde. Du går derind, og du sørger for at bringe høvdingene
ud.«
Og omsider gik Jacob Haugaard ind i kasernebygningen. Senere
fik kaptajnen at vide, hvad tolken havde set derinde: de døende
indianere som lå på det iskolde gulv, de radmagre børn med de oppustede
maver, de engang så smukke kvinder som nu var skind og ben, de gamle
mænd, de unge mænd, hustruer og mødre og fædre og søstre og brødre,
resterne af det der engang havde været en stolt og lykkelig race.
Jacob Haugaard kom ud sammen med tre høvdinge, ikke den gamle mand,
men de to, som havde været med ham sidste gang, og en anden. Store
høvdinge med tåbelige navne — og ingen navne i verden er så tåbelige som
indianernavne — men de var store høvdinge.
»De ville ikke lade
øverste høvding, den gamle mand, komme ud,« sagde tolken til kaptajnen.
»Han er stammens leder og nærmest som en far for dem. De beholder ham
derinde, fordi de vil se på ham, når de dør.«
»Sagde du ikke til dem,
at vi skulle holde rådslagning?«
Tolken trak på skuldrene. »De tror ikke, at disse
høvdinge kommer tilbage. De omfavnede dem og sagde farvel. Sådan er
stemningen nu.«
Kaptajnen modtog høvdingene på sit kontor.
Per Wirtén är en av dessa personer som lyfter ett möte till en högre nivå, utan att publiken egentligen märker hur det går till.
Per kan med fördel anlitas som Lene Jonansen vid seminarier där samhällets utveckling och förändring är i fokus. Han leder diskussioner framåt och låter deltagarna komma till tals på ett balanserat sätt, vare sig det handlar om integrering, skolfrågor, miljöteknik eller något annat ämne.
Per gör också egna föreläsningar inom de områden som är hans specialitet: global migration, invandring, mångkultur, mångfald och en framtid med öppna gränser. Han kastar nytt ljus över komplicerade frågor genom att väva in både internationell idédebatt och filosofi i dagsaktuella samhällsfrågor. Per har bott ett antal år i USA och föreläser gärna även om amerikanskt samhällsliv, politik och vardagskultur.
Per tar uppdrag som ordstyrer och samtalsledare. Han gör också gärna längre intervjuer med experter och andra inför publik.
Som ordstyrer är Per Wirtén en person som utstrålar lugn och trygghet. Han är alltid påläst, nyfiken och engagerad. Per är duktig på att skapa en miljö som också gör deltagarna engagerade, både på scen och bland publiken.
Per Wirtén har skrivit flera böcker: "Kosmopolitik nu!" med samlande artiklar om en global och öppen värld. "The Crazy Swede", den tragiska berättelsen om en man som rodde ensam över Indiska oceanen. "Europas ansikte", en debattbok om mångkulturens villkor. "Där jag kommer ifrån", som ställer frågan vad en förort egentligen är och varför det ser ut som det gör bland villor och höghus.
Bakgrund
Efter
Journalisthögskolan har Per Wirtén byggt en stabil karriär som
skribent och debattör, framförallt inom politik, migration och
mångkultur. Han grundande samhällsmagasinet Arena 1994 och var dess
chefredaktör fram till och med 2009.
Per skriver fortfarande för Arena-gruppen, och är sedan många år medarbetare på Expressens och Sydsvenskans kultursidor. Per är också en regelbunden gäst i God Morgon Världens populära inslag Panelen. Per kombinerar nu sitt skrivande med uppdrag som ordstyrer, samtalsledare, intervjuare och föreläsare.