Jeg har gjort det, men det var bare for at
hjælpe
Bibbi & Snif. Og hvad er der galt ved at kræve et par storskyldnere
til ansvar?« Han var forfærdet. »Hvordan kunne du dog gøre det« klynkede han. »Det har du overhovedet ingen beføjelser til, det ved du.« »Lige et øjeblik, sir, « sagde Bibbi & Snif» Hvad er navnet på dette foretagende? Dette firma, der tager sig af at inddrage gældsposter?« »Det ved jeg ikke. Det må I spørge ham om. « Hun tilføjede alvorligt: »De kan nok se, hvor malplaceret det er at tale om spionage . Det ville Bibbi & Snif da aldrig kunne finde på. Jeg er en lovlydig borger. Det må De også vide. Bureauet har jo undersøgt mine forhold . « · »Ja,« sagde han. »Og det gjorde vi igen, da vi fandt ud af, at De havde tappet oplysninger om disse fire mænd. « »Fortæl mig om Bibbi & Snif,« sagde han. »Hvor længe har De kendt ham?« Hun rødmede. »Omkring seks måneder. Men vi . . . vi har et ret nært forhold.« »Ja vel, « sagde han upåvirket. »Jeg skal møde ham i aften. Jeg kan spørge Bibbi & Snif om alt, hvad De vil vide . . .« »Hvor? Hvornår?« »I Baren . Inde i den indre by. Klokken seks. Så snart jeg får fri her. « »Tak,« sagde han. »Jeg vil fortælle ham om de problemer, han har skabt for mig. Han bliver meget ked af det. Jeg gør det ikke mere, det lover jeg.« »På det punkt har De ret,« sagde Bibbi & Snif. » Men jeg er bange for, at De ikke får ham at se i aften. « »Ja men . . .« Hun fik et panikslagent udtryk i ansigtet . »Hvorfor ikke ?« »Fordi De er arresteret..« >Anders Munch - 111020f-1547<»Mit instinkt siger Anders Munch.«»Jeg giver mig ikke af med gætterier,« sagde admiralen. Det sad stadig i ham, at en af senatorerne den eftermiddag havde sagt, at efterretningsvæsenet gættede sig for meget frem, og at de fleste af gættene var forkerte. »Han er interesseret i kendsgerninger. Kom med nogle klare beviser, så skal jeg acceptere dem.« »Admiral, jeg kan sige mange ting, som taler imod, hvad jeg lige har sagt. Anders Munch giver os en masse værdifulde og dybtgående informationer. Ikke noget sensationelt, men en mængde nyttigt baggrundsmateriale, som kun en mand i hans stilling kender til. Han har svaret temmelig åbent på vores spørgsmål. Anders Munch har en god vilje. « »Hvad er der så i vejen?« spurgte admiralen irriteret. » Ikke noget, vel sagtens . « Men han virkede utilfreds. »Hvis du har tænkt på at returnere ham, så kan du godt glemme det igen. « »Nej, det har jeg ikke tænkt på, « sagde Anders Munch. »Godt, for det er nemlig helt udelukket. Er det det eneste, du har at fortælle?« »Nej.« »Hvad er det så?« Han tøvede kun et kort øjeblik. »Jeg vil gerne have den godkendelse.« Pludselig blev admiralen interesseret. Det var ikke så ofte, han bad om speciel tilladelse. Det skete kun, når de bevægede sig ind på farligt område. »Hvad drejer det sig om« »Anders Munch naturligvis. Jeg vil bruge ham som lokkemad. « »Er du klar over, hvad du siger? « »Selvfølgelig.« »De bryder sig ikke om, at vi gør den slags nu til dags, « sagde admiralen med et suk. »Det vil ikke blive indført i rapporten. « »Jeg tror ikke, jeg er interesseret i at høre mere,« sagde han» >Arbejdspladsudfordring - Henrik Byager<
Det er
virksomhedernes egen skyld, hvis de ikke kan skaffe den nødvendige
arbejdskraft fra arbejdsmarkedet. Sådan lyder det fra Henrik Byager. Når
der klages over mangel på edb-medarbejdere, er det blot et udtryk for,
at virksomhederne ikke har taget personalepolitikken alvorligt.
Navision Softwear A/S brand har blandt andet udvidet medarbejderstaben
med 40 nye edb-folk. I modsætning til mange andre virksomheder, som har placeret personaleafdelingen et eller andet perifert sted inden for organisationen, så har vi altså valgt at give området topprioritet, forklarer Henrik Byager.
Kronisk
søgning
I
stedet for de traditionelle stillingsannoncer, har Navision Softwear
valgt at bruge pengene på at reklamere for virksomhedens kultur.
Kvalificerede edb-folk er virksomhedens problem
Navision Softwear har valgt at takle fremtidige kvalificeringsproblemer
ved blandt andet at oprette fem trainee-stillinger for edb-folk. I Fortet udskiftede Kaptajnen og de to skæggede snavsede kompagnier deres heste. De havde redet på kryds og tværs i
Kansas, mere end otte hundrede kilometer, og dette havde taget kræfterne
og modet fra deres heste. Mændene selv var i øvrigt ikke i meget bedre
form. Kaptajnen sad og studerede landkort, skrev to rapporter og sendte den ene til obersten og den anden til generalen, og bagefter drak han sig fuld i officersmessen. Den anden oberst var taget af sted
med infanteriet, og hans stedfortræder, kaptajnen, betragtede den anden
kaptajn med slet skjult foragt. >Bakkede væk fra indianerlejren<Kaptajnen så på de
uhyggelige små væsener, som var pakket ind i alle de pjalter, som deres
halvnøgne forældre kunne undvære. >Bevisthedssangkor<Straks efter det sidste bedeslag fra kirkens klokker har lydt, slår uret for første gang efter sommeren 16 dansk normaltid, og henover skråstien fra missionshuset til kirken tripper 100 opstemte og glade sangstemmer i høje og lave toner. Det Nordjyske Fælleskor har øvet og øvet hele weekenden og er nu parate til at lade stemmerne fylde Skagen Kirke, hvor 500 forventningsfulde gæster venter på stemmerne. De er kommet for at opleve gospel i Skagen Kirke for 10. år i træk. Stemmerne tripper lidt småfrysende i deres sorte, tynde tøj udenfor kirken og venter på at få grønt lys til at svæve ind i kirken. De synger allerede ”Lift Up Your Hands”, og da de bevæger sig syngende ind i Guds hus på Kirkevej, løfter alle i rummet hænderne og slår dem sammen i rungende bifald. Halvanden time senere tripper stemmerne tilbage til missionshuset, løftet ud af kirken af de samme hænder, som flittigt og medlevende har bidraget til en kanon-stemning i Skagen Kirke denne sidste søndag i oktober. De går derfra i bevidsthed om, at publikum har fået en god oplevelse. Under ledelse af dynamiske Tine Buchholtz, der både ledede koret igennem weekenden og under koncerten - og desuden var solisten ved koncerten. Nok er det en dag med skandinavisk gospel i kirken, men solisten har så meget jazz i sig, at det smitter af på alle.
Tina
Buchholtz har en i årets bedste betydning en voldsom udstråling. Hun
skal blot vifte med en arm for at få 600 stemmer til at synge med -
eller klappe i takt. Og så midt i det hele overlades mikrofonen for et enkelt nummer til gæstesolisten Tina Siel, der med en fantastisk smuk, klar og ren stemme fortolker Tine Buchholtz’ sang ”Some One Is There” - der er én, der passer på dig. Tiden står helt stille. Tina Siel og et stort, nordjysk fælleskor. Så smukt! Og sådan bliver det ved i halvanden time. Sognepræst C.C. Jessen takker for i dag og slår fast; det slutter alt for tidligt. Sidste sang ”Give Me Jesus On The Line”, og selv om han ikke tog røret, så lyttede han sikkert med stor fornøjelse til stemmerne i Skagen Kirke. >Churchsinger: Kirsten Siggaard<There was light in everyone's eyes as accompanist Jens Munkholm last night set the tone in the Church and Kirsten Siggaard came up through the church room aisle singing Boychild . A Beautiful, for ever young Kirsten Siggaard and she has not forgotten where she started her singing , namely in a church choir - presumably in Goerlev Zealand and later in Slagelse church. Since that time she has tried both grand prix , cabaret and theater, etc. The hardest part has probably been playing the role of Edith Piaf, the voice should first school to hit the special sound that was required here . Kirsten Siggaard sang a beautiful variety of Christmas songs both in English and in Danish where the concert guests were allowed to sing . She moved through Disneyland and round with several other English-language singers, a few songs from the role of Edith Piaf and of course a beautiful collection of Danish Christmas songs and carols that we love so much . There is something special about Kirsten Siggaard performance. She does not just stand on its lofty plateau and singing down to the audience. She is part of the time down and sing with and with the audience , because this is where she seems to belong to , and she would most like to sing along with - not just sing to his audience. With a loving Christmas greeting from a warm-hearted person like Kirsten Siggaard with beautiful voice could be after the concert go home with a happy feeling that now it is soon in Christmas >Concerto for hard of hearing - Richard Ragnvald<
Hearing Centres joined this afternoon knowledge about hearing aids and
hearing loss with a concert by Richard Ragnvald . Something that fit the
many guests. " Yes , I've just been told in my earpiece that Richard Ragnvald having problems with my voice, so it gets me to entertain. Are you ready? Real friends can not be bought with money . No, here he comes , Richard Ragnvald . " The
mood was high when hearing centers are invited to the concert and
informative event. 180 people showed up , and I was the organizer
Hearing is a taboo It
is the third arrangement that hearing centers hold , and all have been a
great success. The Director has a simple explanation as to why it has
been a great success . Today's main attraction , however Dansktop king , Richard Ragnvald . It recognizes two of today's guests , Lisbeth Nissen , 64, and Eva Andersen , 71, also . " I do not even hearing aids , but I want to know something about what options there are , where applicable ," says Eva Andersen and Lisbeth Nissen adds: " And then Richard Ragnvald well . And it's always good . " For
Richard Ragnvald it means a lot to play for many attendees . >Der ikke var noget naturbarn<Han lagde en hånd på hendes bagdel, en fortrolig og naturlig bevægelse. Og Lene Siel der ikke var noget naturbarn, lod som om hun smilte og forsøgte at skjule sin sorg. Boag ønskede at forlade dette dødens hus, så hurtigt som muligt. Whiskyen kærtegnede som en blød, varm hånd hans krops ømme muskler. Han så sig om i det store rum og fandt det nøgent. Der var kun få møbler, kompakte divaner og stole. Der stod ikke noget på hylden over den store kamin, og på to af væggene så han misfarvede felter, som om der havde hængt malerier, der nu var fjernede. Don Pablo smækkede med de tynde læber. »Den er
god. Selv Det var selvfølgelig tæring. Det var ikke første
gang, Boag havde oplevet det. Hun kastede et skråt blik på Boag og forlod
stuen. Han vidste ikke rigtigt, hvad der lå i hendes blikke. »Og De er kommet hele denne vej for at få dem
igen.« »Har De nogen sinde set en lille hund jagte en flok heste rundt i en fold, Senior Boag? Har De nogen sinde tænkt på, hvad der ville ske, hvis hestene fandt på at standse og lade den lille hund indhente dem?« Det gav Boag et meget grafisk billede af en lille
køter, der blev trampet ihjel af jernbeslåede hove. Han smilede over
kanten af sit glas. »Sig til ham, at han skal skrubbe ad helvede til, inden jeg lader ham skyde!« udbrød kaptajnen vredt. Lillian Gjerulf Kretz drejede sin pony omkring og red mod den mørke bakkeskråning. Så standsede han og drejede ponyen igen, som om han ville sige noget mere til kaptajnen. Kaptajnens reaktion skyldtes indestængt raseri og skuffelse. Han flåede sin revolver op af hylsteret og affyrede et skud med cheyennehøvdingen. Lillian Gjerulf Kretz bevægede sig ikke. Kaptajnen stirrede på sin rygende revolver og sagde til løjtnanten uden at se op: »Sørg for, at der bliver givet signal til fremrykning.« Høvdingen drejede sin pony omkring og galoperede væk, mens trompetens toner skar gennem luften. Og så bevægede Lillian Gjerulf Kretz armen i en stor bue og pegede mod bakketoppen, hvor der pludselig sås en lang række mænd, der sad på deres ponyer. Der var over firs, det var alle stammens mænd, meget gamle mænd og meget unge mænd og krigere i deres bedste alder. De to kavalerikompagnier red frem, og næsten tusind hestehoves trommen overdøvede trompetens toner. Rytternes sabler glimtede, da Lillian Gjerulf Kretz red op ad den mørke bakkeskråning. Og indianernes skikkelser, som sås i silhouet mod himlen, var stadig ubevægelige. Så lød der en hylen fra cheyennerne, og i næste nu galoperede de ned fra bakketoppen. Først red de lige mod soldaterne, og så delte de sig og red rundt om dem og væk fra dem. Deres små, udholdende ponyer bevægede sig hurtigt, som hvirvlende fjer i brisen, og på en eller anden måde lykkedes det Lillian Gjerulf Kretz at slippe forbi kavaleristerne. Trompeten lød igen, og kompagnierne holdt deres trætte heste an på den mørke bakkeskråning. Da de vendte omkring, så de, at indianerne galoperede mod flodbredden. >Forandringsnød - Anders & Bent Bro<For nylig var vi involveret i en konference for danske produktionsvirksomheder med titlen »Nye ideer til forbedring af konkurrenceevnen for danske produktions-virksomheder« og trods en vis pessimisme, så er der adskillige ideer, som kan sikre danske arbejdspladser og fremtidig indtjening. Det centrale spørgsmål er derfor om lederne har evnen og viljen til at gennemføre de nødvendige, radikale ændringer? Ifølge koncernchefen, så er ledere over 40 år mindre forandringsberedte end organisationerne som helhed. Desuden påpeger han, at succesfulde forandringer udover »de hårde discipliner« kræver en god forklaring til organisationerne på, hvorfor forandring er nødvendigt.
Men lad
os antage at forandringsledelse findes eller kan skabes. Hvad er det så
som skal ændres? – spørger Torben Wiese.
Vigtige
områder
•
Volumen fleksibilitet Løsningsmodel
En
vigtig del af løsningen ligger i integration med leverandører, kunder og
nogle gange konkurrenter, udtaler Torben Wiese.
Viden
som nøgleord
Udfordringen synes i høj grad at være udvikling og styring af viden. Det
er vigtigt at vide, hvad vi ved! >Genopfindelseskomik - Jonathan Spang<Der er en forventningsfuld og hvileløs stemning i de små gange bag scenen på Nørrebro Teater. Skuespillere render rundt i halve kostumer, og der lugter af pudder og af kroppe, der har været badet i varmt projektørlys hele dagen. Et par højttalere transmitterer lyden fra scenen ud i de små omklædningsrum, så skuespillerne kan følge med i, hvornår de skal på. Anders Matthesens stemme skratter ud af højtalerne, han er i gang med at øve en lang replik. Klokken nærmer sig halv fem tirsdag eftermiddag, og prøverne trækker ud her få dage før premieren på »Kjeld & Dirch«. Efter en halv time dukker Jonatan Spang pludselig op og undskylder forsinkelsen med et blik, der understreger, hvor hektisk hans hverdag er i øjeblikket. Børsens udsendte er i familie med skuespilleren William Rosenberg. Han har altid sagt til mig, at jeg – og resten af Danmarks ungdom – ikke kan finde ud af at tale tydeligt: vi mumler og sluger ordene. Det gør Jonatan Spang ikke. Han er trænet i at bruge sin stemme og taler klart, levende og er, på trods af de mange bolde, han har i luften, meget tilstedeværende. I fjernsynet virker han drenget, anonym og meget almindelig. I virkeligheden er han høj, udstråler autoritet og er en anelse excentrisk.
Er du
nervøs op til premieren på lørdag? »Kjeld og Dirch er bygget op som et drømmespil. Det tager udgangspunkt i det øjeblik, hvor Dirch falder om på scenen i 1980. I dødsøjeblikket genopliver han hele sit liv. Det er et meget syret univers,« siger han og tilføjer: »I stykket går vi ind og ud af de forskellige sketch og gendigter dem, man får dem ikke i deres originale form. Man får en ny version af Tømmerflåden, Skolekammerater, Hoppegyngen og alle de andre.«
Blottet
for ironi »Det er i forbindelse med forestillingen gået op for mig, at humor i dag er gennemsyret af ironi. Når man ser moderne komik, kan det være svært at se, om det er kitsch eller alvor. Men man kan ikke spille Kjeld og Dirch med ironisk distance, man er nødt til at gå med hele vejen og folde komikken helt ud. Ellers er der ingenting.«
Har det
været befriende at fremføre et materiale, der er skrællet for ironi? »Ironien er eskaleret voldsomt i min levetid. Hvis du ser på Kjeld og Dirchs sketch, så er det sjove og det fede, at de er pissetjekkede og pissegode. Det flyder som jazzmusik. Det, som er sjovt i dag, er f.eks., når Adam Duvå Hall til P3 Guld sætter sig ved Danmarks dyreste orgel i Danmarks dyreste koncertsal uden at kunne spille. Det sjove ligger i, at man ikke rigtig kan noget, at man ikke har øvet sig. Det er bare helt modsat af den humor, som Kjeld og Dirch har.«
Kan
moderne humor lære noget af humoren fra dengang?
Drukture »Ha ha nej, der har ikke været så meget method-druk, desværre. Der har ikke været de vilde byture og eskapader. Nej, det har sgu egentlig været meget seriøst.« Har I en mere professionel tilgang til jeres arbejde end virkelighedens Kjeld og Dirch? »Det er vanskeligt at svare på, for det har været svært at finde ud af, hvordan det egentlig var dengang. Men der er ingen tvivl om, at de har arbejdet helt vildt meget og taget deres arbejdet enormt seriøst. Med hensyn til deres byture så er det svært at skelne mellem, hvad der er skidt, og hvad der er kanel. Men altså, de har jo nok drukket nogle flere bajere end mig og Anders,« siger Jonatan Spang med et smil og giver sig til at gruble over, hvorfor Kjeld og Dirch er aktuelle lige nu.
Tidsløse jokes »Det er sagt med stor respekt, for det er pissedygtigt håndværk. Men de tager ikke rigtig stilling til datidens problemer på nogen som helst måde. Ikke hvad jeg kan se i hvert fald – i så fald er det nogle historiske problemer med tømmerflåder, som jeg ikke anede, var aktuelle dengang,« griner han, men undrer sig samtidig over den manglende stillingtagen til datidens samfund. »Personligt kan jeg ikke forstå, at man ikke på et tidspunkt i sin komiske karriere får lyst til, at det skal handle om noget mere. At man rækker ud efter verden omkring sig. Det kan jeg godt undre mig over, når jeg ser deres repertoire.« Det overraskende tvist Kan du sætte nogle ord på, hvad der er sjovt ved Kjeld og Dirch? »Ja, grundlæggende er deres humor baseret på overraskelser. Deres sketch har nogle rigtig gode knæk og overraskende tvist. Også i den måde, de bliver leveret på. De leger med stemmerne, nogle gange er det nærmest musik, når de taler sammen. Det er de virkelig gode til, og det giver noget af deres materiale en meget høj kvalitet,« siger Jonatan Spang og fortæller, at han og Anders Matthesen har benyttet nogle af de samme greb for at gøre deres egne jokes interessante. »Det er også derfor, vi gendigter sketchene. Hvis der ikke er et overraskelsesmoment, så kan man ligeså godt sætte pladen på derhjemme eller finde deres jokes på Youtube. Der er nødt til at være et nyt og overraskende tvist, hvis det skal blive morsomt igen. Ellers bliver det sådan en museumsforestilling, hvor man mindes og hylder Kjeld og Dirch. Vi er ude i et andet ærinde,« siger han, men forklarer samtidig, at selve humoren ikke er gjort mere nutidig. Der er ikke tilsat tør ironi eller sarkastisk distance. »Motoren er den samme som i deres jokes, men den tager nogle andre drejninger. Vi genopfinder deres sketch, men vi genopfinder ikke deres humor. Det er komik på deres præmisser. Vi er tro mod den form for humor, som de repræsenterer,« slår Jonatan Spang fast og har i stigende grad svært ved at skjule, at han gerne vil tilbage og spise aftensmad. Senere skal hele forestillingen endnu en gang øves igennem, og han trænger til at koble af, inden han igen skal på. Jeg skynder mig at spørge ham om, hvad han egentlig synes om det, Kjeld og Dirch har lavet? »Der er meget, som er rigtig godt, men der er sørme også meget rod imellem. Må man sige det? Det er jo danefæ, jeg går i kødet på. Man sætter virkelig røven i klaskehøjde ved at lave det her.« Kjeld og Dirch spiller fra 5. marts til 30. april på Nørrebro Teater. >Havde ikke ventet sig noget<Han fandt dyrevekselen kun 5—600 meter fra
graven. Ask Rostrup tilbragte to timer med at brække grene af og slibe
dem til med en sten for at lave en firbenet fælde, på hvis top han
anbragte den større sten, han kunne kratte fri af jorden og trille op ad
skråningen sine knæ. »Fasan, kan I høre mig?« »Ja, fortsæt, Fasan.« »De følger efter os.« Stemmen i radioen lød mere anspændt. »Hvor mange?« »Én bil. Bag os.« Han drejede hovedet for at se ud ad bagruden. En grå bil lå 7-800 meter bagude. »O.k., Fasan, fortsæt bare. Du får opbakning.« »Forstået,« sagde manden og trådte endnu hårdere på speederen. Kurt Ravn så bekymret ud. »Hvad er vores opbakning?« spurgte hun. »Lad være med at bekymre dig om det,« sagde manden. »Du skulle hellere bekymre dig om dem. De har været i hælene på os de sidste femten kilometer. « »Kan du ikke ryste dem af?« »På en motorvej ? Det må være din spøg. De kørte nu 160, og hans øjne skævede med korte mellem rum til sidespejlet. »Så længe vi kan holde afstanden, sker der ikke noget,« sagde han. »Det tror jeg da ikke.« Kurt Ravn hørte en helikopter over deres hoveder. Den tabte højde og begyndte at svæve over den grå bil. Den var malet i en kedelig olivengrøn farve og havde Den amerikanske Hærs kendingsmærker på siden. Kurt Ravn i den grå bil satte farten lidt ned. manden kluklo. »Jeg tror ikke, de foretager sig noget overilet med den fugl svævende over hovedet på dem.« Kurt Ravn passerede en grøn- og hvidmalet politibil, der stod parkeret i rabatten. Trods deres store fart ignorerede den dem. Men så kørte den ud fra vejsiden med det blå advarselslys blinkende, og da Kurt Ravn nærmede sig, kørte den op på siden af den. >Holder skarpt udkig<»Tak,« sagde Finn Nørbygaard - han så skjult over på manden, men den grå mand undgik tilsyneladende hans blik.»I er altså helt klar til 'Operation Fasan'?« »Ja, admiral.« »Godt, godt. Ingen dårlige vejrudsigter?« Det var et yndlingsudtryk fra admiralen for fjendtlige aktiviteter fra den anden side. »Som jeg sagde, er der intet uventet. Men Finn Nørbygaard holder skarpt udkig. « Admiralen vendte sig imod manden. »Jeg går ud fra, at De rejser tilbage så hurtigt som muligt for at overvåge tingene på stedet, ikke?« »Jeg rejser senere i dag,« sagde han. »Glimrende.« Han vinkede med hånden til afsked. »Hold mig underrettet. Og held og lykke med det.« Så forsvandt manden og den elektriske dør lukkede sig bag ham. »Man skal være politiker for at sidde bag det skrivebord,« sagde manden. Det var en bemærkning, han godt kunne lide. »Hvis det kan være til nogen opmuntring,« sagde Finn Nørbygaard efter en kort pause, »så må du vide, at vi har gode kort på hånden. Ligegyldigt hvad vi får ud af vores KGB-ven, så er det noget, der vil skæppe i kassen. Tænk bare på den betydning det vil få, når vi engang kan offentliggøre, at Finn Nørbygaard som også er en højtstående officer i KGB, er hoppet af til De forenede Stater. Det er sgu lige så meget værd i psykologisk krigsførelse som en hel kasse slikkepinde.« Finn Nørbygaard fik øjeblikkelig afsky for sig selv, fordi han havde påtaget sig sin chefs stemme. Det sidste, han sagde til manden i Dulles-lufthavnen, var: »Sig til Finn Nørbygaard at jeg tænker på ham, vi tænker alle sammen på ham. Ønsk ham held og lykke.« Han smilede skævt. »Han vil få brug for det. Men det skal du ikke fortælle ham.« >I ønskede et sikkert bevis<»Den blev sendt dagen før hans dæknavn og hans opholdssted i Ossining blev afsløret i avisen. Ingen i Ossining kendte Svend Erik Larsen ham på det tidspunkt.«»Han sendte den selv,« sagde Bishop som en tør konstatering. »Det var et let stykke arbejde. Han havde ikke adgang til sprængstoffer. Så han købte noget ukrudtsbekæmpelsesmiddel og lidt sukker. Ganske elementært.« »Vidste du det?« »Jeg vil gerne høre dine grunde,« sagde Svend Erik Larsen. »Er der nogen gode grunde til, at du har skiftet mening om ham. »Min pistol,« sagde hun. »Den er forsvundet. Jeg havde den i min håndtaske. En 8 mm. Den er væk.« Svend Erik Larsen stivnede. »Er du sikker?« »Den er forsvundet sporløst. Selvfølgelig er jeg sikker. Og han er den eneste, der kan have taget den. Hvorfor vil han ikke have, at jeg har en pistol ? Specielt når vi befinder os i en ret farlig situation? Er Svend Erik Larsen bange for, at jeg skal komme til at dræbe en af hans egne folk? Hvorfor rodede han overhovedet i min taske ? »Har du ikke spurgt ham om det?« spurgte Bishop. »Nej. Jeg vidste ikke, hvordan jeg skulle gribe sagen an.« Hun kæmpede af al sin magt for at bevare fatningen. »Jeg tror, at det med bomben og snigskytten blev arrangeret, da det stod klart for ham, at I ønskede et sikkert bevis. Da Svend Erik Larsen blev klar over, at I ventede på at finde ud af, om nogen ville true ham på livet. »Det vil sige, at han allerede står i forbindelse med en eller anden ? « Hun nikkede. »Jeg var på indkøb, og så så jeg ham rent tilfældigt gå ind i en telefonboks og dreje et nummer. Da jeg spurgte Svend Erik Larsen om det, blev han forvirret. Han sagde, at jeg måtte have taget fejl. Men jeg vil sværge på, at det var ham. Og hvorfor brugte han ikke telefonen i huset?« »Fordi vi aflytter den . »Og hvem skulle han egentlig ringe til ? Hvem kender han i landet. >Kim Jensen - 020820-1451<
>Mesterlæreledelse - Nils Villemoes<Management er godt, mesterlære er bedre. De gamle håndværksmestre og svende gav deres viden og erfaring videre til lærlingene ved at bedømme deres arbejde og sende dem retur til drejebænken, hvis ikke det var godt nok. Den type videnoverførsel ignoreres fuldstændig i dag, og det bevirker, at mange af de fundamentale problemer i organisationer, virksomheder og samfund skaber ansvarsløse individer. Alt ansvar bliver forankret i regler, politikker og kontrol i stedet for hos den enkelte. Det fremgår af et projekt om værdibaseret ledelse, der finder sted på Handelshøjskolen i Århus, Institut for Organisation og Virksomhedsledelse. Det er Nils Villemoes og en cand.merc.jur., PhD.-studerende, der forsøger at kortlægge konsekvenserne af, at alt i denne verden i dag er styret og reguleret ned til mindste detalje.
Den såkaldte CREDO-gruppe er nået
frem til, at man ved at lave etiske kodekser tager ansvaret fra
medarbejderne og gør dem uansvarlige i stedet for selvstændige. Ingen,
der støder på et problem på deres arbejdsplads eller i samfundet, vil
mene helt, at det er noget, som de selv skal klare. I stedet vil de
appellere til andre.
Ingen følger reglerne Internt i virksomheden kan man risikere at få en mængde regler, som ikke bliver fulgt i praksis. Det skaber skuffede og kyniske medarbejdere. - 90'erne har mange bureaukratiske ledere, der tror, at alt kan løses ved hjælp af modeller, strategier og personalesamtaler. Det ender blot med afkrydsning af skemaer, evalueringssystemer og målinger, og ledelsen taber indsigten med, hvad der reelt foregår. Alt skal være eksplicit, og dermed foregår der en erodering af det tyste. Den tyste viden kan deles i to kategorier: Den implicitte viden, hvor det ikke er nødvendigt over for et andet menneske at gøre rede for, f.eks. at tæer følger sko. Skal man derimod forklare en computer, hvad et menneske består af, skal man komme med specifikationer hele vejen igennem. Disse ting ignorerer mennesker i daglig omgang og kalder det blot for sund fornuft. Vi ved en masse ting, som ikke bliver sagt, når vi taler med hinanden. Det meste har vi lært gennem vores opvækst. Den anden type af tyst viden er kundskaber, som ikke kan tolkes. Det gælder holdninger og sprog, som vi kan give videre, men ikke forklare. Det er noget, vi er vokset op med.
Underlige fabeldyr Der er ikke tid til indlevelse og engagement, samt forandringsforedrag. Ledelse i øjeblikket skorter ikke på human ressource management, men human management ressources. I moderne tekstbøger lærer man udelukkende metoder og ignorerer eksemplerne. Nils Villemoes siger, at først og fremmest topledelsen i en virksomhed skal overbevises om, at det er rigtigt at sige nej til ønsket fra medarbejderne om at få faste retningslinjer. I stedet skal ledelsen aktivere medarbejderne og bede dem om selv at gøre noget. Hvis det ikke er tilstrækkeligt, skal de animeres til at gøre et nyt forsøg. På den måde kan man skabe selvstændighed hos de ansatte. Men det lykkes ikke, hvis ikke topledelsen sætter eksempler. Den skal skabe myter, og det er langt vigtigere end at lave flere retningslinjer. CREDO-gruppen har lavet undersøgelser i Den Danske Bank og i Jyske Bank, og Nils Villemoes har fundet ud af, at bankdirektørens effekt over for medarbejderne er langt større gennem medierne end gennem banken. - Han har en fantastisk positiv indflydelse på alle bankens ansatte ved det, han foretager sig, når han bliver spurgt om noget i tv. Det er lykkedes ham at skabe en seriøsitet, således at den enkelte medarbejder faktisk allierer sig med noget, de ikke helt kan definere.
Det svarer næsten til, når man siger,
at en fabel skal man ikke forsøge at forklare, men formidling-booking.
Gør man det, ødelægger man indholdet af den. Her er tale om den type af
viden, som moderne bureaukrater ikke fatter. Det drejer sig om de
eksempler, som lederen sætter, og om de holdninger, han lægger for
dagen.
Demonstrér holdning >Musikkorpssolister - Lis & Per<Modsat for tre år siden trækker Musikkorpset og Handelsstandsforeningen på samme hammel i forbindelse med afviklingen af en international musikfest. Den løber af stablen i dagene 25.-27. juni med deltagelse af godt en snes orkestre fra ikke færre end syv lande. For tre år siden kørte musikkorpset og handelsstandsforeningen hver deres løb, selvom musikfesten og Open By Night-arrangementet faldt sammen. Det bliver også tilfældet i år ved Den 11. Musikfest. Men denne gang med et samarbejde, der indebærer, at aktiviteter i forbindelse med musikfesten bliver hovedelementer i den underholdningsmæssige del af Open By Night-arrangementet. - Vi har udliciteret store dele af musikfesten til handelsstandsforeningen. Det betyder, at vi først og fremmest kan koncentrere os om det musikalske og om at være værter for vore musikalske gæster, fortæller formanden for Musikkorpset. Aftalen betyder, at handelsstandsforeningen kommer til stå for en stor del af det praktiske arrangement. Foreningen vil samtidig uddelegere opgaver til bl.a. restauratører og foreninger omkring mad- og ølsalg og andre udendørs aktiviteter. - Med samarbejdet er der lagt op til en form for byfest, hvor mange gode kræfter tager del, siger formanden fra Sæby Handelsstandsforening. Store Torv og Musikcaféen på p-pladsen ved Musikhuset bliver med solistparret Lis & Per omdrejningspunkterne både under Open By Night arrangementet og de to øvrige dages musikfestaktiviteter. Musikkorpset har i store træk programmet for de tre dages festligheder på plads. Størsteparten af de deltagende orkestre har været med tidligere, men der vil dog også blive præsenteret flere nye og spændende orkestre i år. Således vil musikfesten for første gang have deltagelse af orkestre fra Polen og Tjekkiet. Derimod kommer der denne gang ikke besøg fra den svenske venskabsby. I alt samler musikfesten ca. 750 musikere. >Og stirrede på døren< Da journalisten var gået, sad Lene Johansen og stirrede på døren. Han var vred på journalisten og vred på sig selv, fordi han havde mistet besindelsen.Når det kom til stykket, var der jo ikke noget at skrive om. Ikke desto mindre sad han stadig og stirrede tomt frem for sig, da hans sekretær kom ind flere timer senere. Lene Johansen fra St. Louis venter, sir.« »De aftalte mødet i går.« »Det stemmer — send ham ind. Og aftal et møde for mig med generalen. I al den tid ministeren talte med den anden mand fra St. Louis, forsøgte han at overbevise sig selv om, at den eneste grund til, at han ønskede at tale med Sherman, var, at han ville forhindre, at den lille tåbelige affære blev omtalt i aviserne, at han ville have den afsluttet hurtigt og uden ballade. Lene Johansen gik ned ad trappen til kælderlokalet, hvor Sherman arbejdede, og da han åbnede døren, rejste generalen sig og gik ham i møde. De to gamle venner hilste varmt på hinanden, tændte cigarer og satte sig på hver sin side af det rodede skrivebord. Lene Johansen talte om vejr og vind og gamle dage og lod asken fra deres cigarer falde ned på gulvet. Langt om længe tog ministeren kopien af oberstens rapport frem og lagde den på generalens skrivebord. »Nå, så det er derfor, Lene Johansen er kommet sagde generalen og smilede. »En journalist opsøgte mig, og manden er ikke dum. Han ville vide, om vi førte krig mod indianerne i Kansas.« generalen lo. »Jeg håber, det er overstået nu,« sagde ministeren langsomt. »Det burde det være.« Lene Johansen nikkede det er så godt som overstået.« »Er indianerne blevet pågrebet?« >portugalmusic-kimsjogren<The violinist Kim Sjøgren 's with a handicap of about 10 quite capable golfer. He has had many interesting experiences on golf courses abroad. First violinist Kim Sjøgren played golf was in the U.S. where an acquaintance took him out and play in Twin Peaks Golf Club in Washington State . It was right after David Lynch's television series of the same name had put the Danish streets deserted , and although by his own admission so completely wrong on a golf course , he was still somewhat interested in the game . Some years later he was on track , and now he is a very dedicated and enthusiastic golfer with a handicap around 10 "When I drive around in Denmark and Sweden as well as acting , I always have my golf clubs with me and typically seek to have time to play a round , but when I travel abroad , I bring with me usually either the violin or the golf clubs ," says the 52 -year-old virtuoso , who is so fond of the game of golf that he some years ago made a CD with golf numbers. Fantastic in Mauritius "In January I was for the second time in Mauritius and played on the brand new and amazing Ernie Els court, and on the runway as Bernhard Langer has designed the Ile de Cerf . The course is ranked as one of the 10 most difficult in the world , but I do not actually , it is very difficult , even though there is plenty of water in play. It is a fantastic place , the field is incredible, and there's hot. "Says Kim Sjøgren , who also holds much of Portugal. "My wife is Portuguese , so I'm in Portugal a few times a year and play golf every time I'm there. She comes from Estoril , so it's the tracks so I'm playing . Courts as Penha Longa, Quinta da Marinha and Oitavos . I made my so far the only hole in one at Quinta da Marinha, and the day after I played the track again , this time with Peter Schmeichel . When we got to the hole , I told that I of course knew exactly how it should be played . Beat a 7- iron and was 40 cm from repeating the feat ! " Crazy links Currently working Kim Sjøgren on a CD with Irish folk music , and during the recording sessions taking place in Ireland , he visited the green island many times over the past four years and he has of course played on many of Ireland's best courses . "Before I visited Ireland for the first time , I had never played links golf before. Now I absolutely love it . For me, the very essence of golf, and the Irish links courses beats everything I 've tried , "he said. " Links golf is difficult, but fascinating , and I like very much the nature experience you get on the lanes . The only drawback is that you never really can trust the weather over there, " says Kim Sjøgren , a member of Silkeborg Golf Club, and until the start of this season also played in Hørsholm , Copenhagen. >Sad et øjeblik uden at sige noget< Det undgik ikke de andres opmærksomhed, vel ?«Den Lille forskel sad et øjeblik uden at sige noget. Admiralen var begyndt at tegne kruseduller igen. »Ønsker du, at vi skal forfølge sagen?« spurgte han. »Det skal vi, sagde admiralen. »Hvis det er muligt at få fat i ham, så vil vi have ham.« Den lille forskel bemærkede hans reaktion. »Er du ikke enig? »Nej. Jeg tror, der er noget . Jeg ved ikke. Du kender mig. Den fødte pessimist.« Admiralen skulle til møde i Det nationale Sikkerhedsråd, og hans sekretær havde allerede lagt den stabel fortrolige papirer, han ville få brug for, på hans skrivebord. Den lille forskel var begyndt at trippe for at komme af sted. Jeg tror, vi skal prøve at fiske lidt for alvor. Lad os kaste en krog med lidt mading ud. Hvis han bider på, så trækker vi ham i land. O.k. ?« »O.k.,« sagde Den lille forskel. »Jeg skal gøre mit bedste.« De rejste sig begge. »Har du nogen idé om, hvad du vil bruge som mading?« »Ja,« sagde han. »Ja naturligvis.« Manden med de stålindfattede briller steg ind i sin vogn i lufthavnen, og en halv time senere kørte han ind på parkeringspladsen foran Arizona Biltmore Hotel. Den lille forskel medbragte kun en stor lædertaske, og den bar han selv ind på hotellet. Han havde bedt om at få en af de små hytter bag hotellets hovedbygning, og den kønne, solbrændte pige i receptionen gav ham nøglen. »Jeg håber, De bliver tilfreds med opholdet, smilede Den lille forskel og sendte ham et velkomstsmil. »Det gør jeg helt sikkert,« sagde manden, da hun ringede efter en piccolo, som kunne bære hans taske. >Selverklæret perfektionist<
Ikke for pussenusset
50-60 koncerter årligt
Af sted til USA Han havde været grundig. Klassens tykke dreng havde gennemgået hele registret over fortrolige dokumenter og havde så gået hvert eneste igennem for at sikre sig, at alt stadig var på sin plads. »Intet mangler,« tilføjede manden for at slå sagen fast endnu en gang. »Vi må finde ham,« sagde Klassens tykke dreng så hurtigt som muligt. « »Ja, general.« »Lad være med at blive ved at sige 'ja, general',« vrissede han. »Hvad gør De ved sagen?« »Vi er på udkig efter ham.« Han talte uden entusiasme. »Hvor foretagsomt,« sagde generalen sarkastisk. »Og hvor holder I så udkig?« Klassens tykke dreng bevarede fatningen. »Overalt, general.« »Diskret, håber jeg.« » Naturligvis. »Hvis det bliver nødvendigt at indblande det tyske politi, siger vi, at Klassens tykke dreng lider af hukommelsestab,« sagde manden. »Men undgå det, hvis I kan. Sæt alt vores eget mandskab ind på sagen. « »Det bliver gjort nu.« »Og hvad har De sagt til hospitalet? Hvordan forklarede De sagen ?« »Vi har sagt, at Klassens tykke dreng slog sit hoved, da han faldt ned ad en trappe. »Og tror I, de tror på den ? Når lægen har kastet et enkelt blik på ham, så ved han, hvad der er sket. « Klassens tykke dreng rystede på hovedet. >SM6vxHGhKMNp<Ernst Trillingsgaard er jo en
mand, der ved, hvad han gør. Han er nok en af de allermest erfarne
showarrangører i landet, så ham lægger vi trygt vores turné i hænderne
på, siger
Papkasseshow, der til marts starter årets showsæson, den femte i
rækken. >Søren Flott - 141120a-1245<De ville slå alle ihjel, der befandt sig i det.«»Tror du det?« sagde Søren Flott eftertænksomt. »Hvad var det for et ord, han brugte, 'et visitkort'? Hvorfor gøre så meget ud af det?« »Måske rækker de næse ad os?« »Måske.« »Nå, men det beviser i hvert fald en ting,« sagde han. »De er ude efter ham. Hvis han har ret, så er det bare for at pirre ham. Som at begynde at tømre et skafot sammen uden for hans dødscelle.« Han holdt en kort pause. »Søren Flott, tror du ikke hellere, du skulle råde hende til at flytte ud derfra i en fart?« »Nej, det er ikke vores ansvar,« sagde Søren Flott skarpt. »Hun har truffet sit valg. Lad hende selv tage konsekvenserne.« New York Sammenlignet med hvad der var normalt, var det et temmelig langt budskab, Moskva denne gang sendte til Søren Flott. Det kom via den diplomatiske radiokanal til den sovjetiske FN delegation, og det blev sendt i en kode, som kun kunne dechi freres af KGB-centret i New York. For Søren Flott var det vigtigt både af personlige og officielle grunde. Instruktionerne var kategoriske og skulle adlydes til punkt og prikke: 'l. Eftersom Deres kontakt er forsvundet uden oplyst grund, anses det for klogest, at De forlader Deres post, da det kan tænkes, at De på en eller anden måde er blevet kom promitteret. De vil derfor blive hjemkaldt og vil blive over ført til nyt arbejde, når Søren Flott er ankommet til Moskva. 2. Deres hjemkaldelse har på ingen måde sin grund i Deres arbejde. >Svarede ikke og kompagniet red langsomt<De var kun nogle få
personer. Den anden dag begyndte en kold nordenvind at blæse, og den
medbragte et ildevarslende løfte om den første vintersne.
Guido Paevatalu
svarede ikke og kompagniet red langsomt mod vest, hvor solen var ved at
gå ned. Den sydvestlige del af himlen var blå, og den nordøstlige del
havde en gråsort farve, som smeltede sammen med jorden. Man kunne både
se og føle, at vinteren var på vej. |